Przypominamy o obowiązku zgłoszenia do rejestru zbiorników bezodpływowych (szamb) i przydomowych oczyszczalni ścieków
Burmistrz Miasta i Gminy Wschowa przypomina właścicielom nieruchomości niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej, o konieczności zgłoszenia posiadanego zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków do rejestru prowadzonego przez Burmistrza (zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - Dz. U. z 2021 r. poz. 888).
W związku z tym każdy właściciel nieruchomości z terenu gminy Wschowa, niepodłączonej do sieci kanalizacyjnej, powinien wypełnić druk zgłoszenia posiadanego zbiornika bezodpływowego (szamba) lub przydomowej oczyszczalni ścieków. Druki zgłoszenia dostępne są w Urzędzie Miasta i Gminy Wschowa (Biuro Obsługi Interesanta), na stronie internetowej www.gminawschowa.pl. Wypełniony dokument należy dostarczyć do Urzędu i złożyć w Biurze Obsługi Interesanta, pocztą na adres Urząd Miasta i Gminy Wschowa, ul. Rynek 1, 67-400 Wschowa lub poprzez ePUAP.
Jednocześnie informujemy, że Straż Miejska upoważniona jest do przeprowadzania kontroli zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni na terenie gminy. W pierwszej kolejności sprawdzane są umowy oraz rachunki potwierdzające wywóz nieczystości ciekłych. Ponadto, w uzasadnionych przypadkach sprawdzana jest szczelność zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe w celu określenia ryzyka zanieczyszczenia wód gruntowych odciekami pochodzącymi z tych zbiorników. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych są obowiązani do udokumentowania umów i dowodów uiszczania opłat za usługi wywozu nieczystości.
Dodatkowo przypominamy, że obowiązkowi podlega także ZGŁOSZENIE DO EKSLOATACJI INSTALACJII, z której emisja nie wymaga pozwolenia (przydomowa oczyszczalnia ścieków):
Obowiązkowi podlega także dokonanie zgłoszenia instalacji, która może negatywnie oddziaływać na środowisko, a z której emisja nie wymaga uzyskiwania pozwolenia. Tego typu zgłoszenia należy dokonać w przypadku np. przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę, wykorzystywane na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód. Rodzaje instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2019 r., poz. 1510).
Do rozpoczęcia eksploatacji nowej lub zmodernizowanej instalacji można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. W przypadku indywidualnych oczyszczalni ścieków zgłaszanych w ramach zwykłego korzystania z wód właściwym organem jest burmistrz.