Wprowadzono zmiany w aplikowaniu o odszkodowania suszowe
Rada Ministrów wydała aktualizację rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Duże zmiany moją dotyczyć aplikowania o środki przeznaczone na tzw. odszkodowania suszowe. Co się zmienia i na co muszą uważać rolnicy?
Do tej pory w przypadku występowania suszy na obszarze danej gminy burmistrz zwracał się do wojewody z wnioskiem o powołanie komisji, której zadaniem było szacowanie strat spowodowanych przez suszę. W tym roku według wprowadzonych zmian w rozporządzeniu Rady Ministrów to rolnik sam odpowiadać będzie za proces złożenia wniosku o odszkodowanie. Przygotowana ma zostać specjalna aplikacja, w ramach której rolnicy będą składać wnioski, w oparciu o wskaźniki Instytutu Upraw i Nawożenia Gleby w Puławach. Złożenie wniosku musi być zatwierdzone podpisem złożonym przez profil zaufany, co wymaga utworzenia takiego profilu poprzez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Skarbowy lub za pomocą bankowości elektronicznej.
Projekt rozporządzenia zmieniającego zasady udzielania odszkodowań suszowych został opiniowany między innymi przez Krają Radę Izb Rolniczych, która krytycznie oceniła przedstawione powyżej zmiany. Dodatkowo Zarząd KRIR zwrócił uwagę na niekorzystne dla rolników zapisy, dotyczące możliwego pomniejszenia odszkodowania, w zależności od posiadania przez producenta rolnego ubezpieczenia od ryzyka suszy co najmniej 50% powierzchni upraw.
Rozporządzenie zostało wydane z dniem 3 czerwca bieżącego roku. Szczegóły rolnicy mogą odnaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakładce Informacje branżowe -> Niekorzystne zjawiska atmosferyczne. Szczegółowych informacji można szukać także w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Więcej informacji oraz plik z instrukcją wypełniania wniosku znajduje się na stronie https://www.gov.pl/web/rolnictwo/uwaga-rolnicy-wnioski-o-oszacowanie-strat-suszowych-tylko-przez-aplikacje.
A.Z.