Program Operacyjny Polska Cyfrowa
Publiczny Internet dla każdego to konkurs, dzięki któremu mieszkańcy polskich gmin uzyskają dostęp do bezpłatnego i powszechnego internetu w przestrzeni publicznej. Place zabaw, skwery, parki, dworce czy urzędy, które do tej pory funkcjonowały w trybie offline, wreszcie wzbogacą się o hotspoty dostępne dla wszystkich.
Punkty z bezpłatnym WiFi posiada zaledwie 405 gmin w całym kraju. Statystycznie więc hotspot znajdziemy w jednej z sześciu odwiedzonych gmin. Cyfrowo wykluczonym chcemy dać szansę na zbalansowany rozwój, bez którego nie da się wyeliminować technologicznych i kompetencyjnych ograniczeń.
Dla kogo?
Wspólne przedsięwzięcie Centrum Projektów Polska Cyfrowa i Ministerstwa Cyfryzacji zakłada wsparcie przede wszystkim gmin wiejskich (1537) oraz gmin miejsko-wiejskich (638). To głównie one borykają się z brakiem ogólnodostępnej sieci. Publiczny Internet dla każdego to 120 mln zł, z których każda gmina może dostać na rozwój nieco ponad 64 tys. zł. Środki pokryją koszty instalacji hotspotów, ale utrzymanie infrastruktury i przepustowości będzie już zadaniem gmin. Dzięki konkursowi każda z nich zostanie wyposażona w przynajmniej 10 punktów z WiFi o prędkości na poziomie 30 Mb/s.
Kiedy i jak?
Zgłoszenia można wysyłać od września 2019 roku do 30 czerwca 2020 roku w trybie ciągłym. Dokumenty konkursowe zostały skonstruowane tak, aby dało się je wypełnić możliwe prosto i szybko. Przychodzące wnioski będą weryfikowane na bieżąco, co przyspieszy proces zawierania umów. Wszystkie dokumenty znajdują się na stronie konkursu.
Dokładny proces
7 września startuje nabór wniosków o dofinansowanie. Oczywiście zacząć należy od wypełnienia takiego wniosku. Do tego posłuży generator, który umieściliśmy na naszej stronie internetowej (tutaj). Również na stronie znajduje się aplikacja przez którą należy przesłać wniosek do nas (tutaj).
Wraz z wnioskiem o dofinansowanie należy złożyć:
- Dokumenty potwierdzające prawo do reprezentacji wnioskodawcy.
- Pełnomocnictwo/upoważnienie poświadczone notarialnie dla osoby reprezentującej wnioskodawcę do podpisania wniosku.
Rejestracja w systemie będzie możliwa od 1 września.
Po etapie sporządzania i składania wniosków przyjdzie czas na ich ocenę pod kątem formalnym i merytorycznym przez naszych ekspertów. Na stronie konkursu pojawi się lista wniosków, które otrzymają dofinansowanie – będzie ona uaktualniana przez cały czas trwania konkursu. Ostatecznie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie. Wzory załączników do umowy także można znaleźć na naszej stronie (tutaj). Wszelkie pytania należy kierować do naszych specjalistów na adres poczty elektronicznej: popc1 [dot] 1_pytania [dot] WiFicppc [dot] gov [dot] pl.