II Festiwal Muzyki Pasyjnej
Centrum Kultury i Rekreacji zaprasza na II Festiwal Muzyki Pasyjnej. Na koncerty pieśni pasyjnych, wielkopostnych zapraszamy 11 i 18 marca do Klasztoru oo. Franciszkanów na godzinę 19:00.
11 marca o godz. 19:00 w Klasztorze oo. Franciszkanów wysłuchamy koncertu Antoniny Krzysztoń z zespołem, w którego skład wchodzą: Marcin Lamch, Manolo (M. Alban) oraz Marcin Majerczyk- znakomity gitarzysta.
Antonina Krzysztoń polska pieśniarka, kompozytorka, autorka tekstów, urodziła się w Krakowie.
Zadebiutowała w 1981 r. na Przeglądzie Piosenki Prawdziwej w Hali Oliwii w Gdańsku, co zaowocowało współpracą z kabaretem Pod Egidą Jana Pietrzaka. Pierwsze kasety magnetofonowe wydawała w drugim obiegu w wydawnictwach podziemnych: CDN, Nowa, Solidarność Wielkopolska.
Po ogłoszeniu stanu wojennego występowała nieoficjalnie w klubach studenckich, mieszkaniach prywatnych, kościołach, m.in.: w Muzeum Archidiecezji u ks. Andrzeja Przekazińskiego oraz w sławnym z niezwykłych działań artystycznych kościele przy ul. Żytniej u ks. Wojtka Czarnowskiego.
W 1983 r. wygrała Krakowski Studencki Festiwal oraz zdobyła główną nagrodę FAMA. Uznała wygraną za znak i potwierdzenie, że to jest jej droga. Zdecydowała się całkowicie poświęcić śpiewaniu. Od tego momentu tworzy pieśni, piosenki i muzykę. W latach 1984 – 92 współpracowała z Markiem Wallawenderem, gitarzystą, który był również aranżerem wielu jej utworów.
Antonina Krzysztoń występowała i występuje na najważniejszych festiwalach, koncertach związanych z szeroko pojętą piosenką poetycką i religijną (min. FAMA, Zamkowe Spotkania Śpiewajmy Poezję).
Antonina Krzysztoń stała się wykonawcą znanym szerszej publiczności, kiedy w listopadzie 1993 r. piosenka „Perłowa Łódź” zdobyła pierwsze miejsce w plebiscycie Muzycznej Jedynki.
Jest również kojarzona z czeskim bardem – poetą Praskiej Wiosny 1968 r. – Karelem Krylem. Jej interpretacje utworów znalazły się na pierwszej kasecie zatytułowanej „Piosenki Karela Kryla”, wydanej w podziemnym wydawnictwie Nowa w latach osiemdziesiątych. W 1995 r., w rocznicę śmierci Karela Kryla, Antonina wydała płytę „Czas bez skarg”, której była muzycznym producentem. Maryna Miklaszewska, współautorka libretta do musicalu „Metro”, przetłumaczyła teksty większości piosenek. Antonina w swojej twórczości stara się szukać tego, co nas łączy i nie ocenia, zaprasza do rozważań, do zadumy i dialogu. Korzysta z folku, który kocha, i to słychać w jej balladach.
W jej śpiewie słychać, że inspirują artystkę różne gatunki muzyki. To wszystko składa się, na jej niepowtarzalne interpretacje.
18 marca o godz. 19:00 w Klasztorze oo. Franciszkanów wysłuchamy Koncertu Poznańskiego Chóru Kameralnego COLLEGIUM CANTORUM pod dyrekcją Małgorzaty Kwaśnik–Chmielewskej.
COLLEGIUM CANTORUM – Chór kameralny powstał w 1984 r. z inicjatywy dyrygentki zespołu Małgorzaty Kwaśnik-Chmielewskiej. Obecnie w chórze śpiewają studenci i absolwenci różnych uczelni poznańskich. Początkowo Zespół działał pod auspicjami Stowarzyszenia Jeunesses Musicales a następnie jako członek Związku Chórów i Orkiestr w Poznaniu. Zespół brał udział w imprezach cyklicznych (Musica Sacra, Verba Sacra), festiwalach i konkursach krajowych (Poznańska Wiosna Muzyczna, Dni Muzyki i Teatru, Legnica Cantat) oraz międzynarodowych (Francja, Włochy, Szwajcaria, Niemcy).
Małgorzata Kwaśnik – Chmielewska – dyrygent i kierownik zespołu, pedagog. Ukończyła studia w zakresie chóralistyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu (1973). Swą wiedzę pogłębiała na podyplomowych studiach przy Wydziale Teorii Warszawskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczyła w wielu seminariach dyrygenckich, warsztatach wokalnych i kursach teoretycznych w Polsce, w Niemczech i Szwajcarii (Genewa). Prowadzi ożywioną działalność koncertową i pedagogiczną. Doktorat w dziedzinie sztuki muzycznej uzyskała w 2001 r. w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Ze swoim zespołem zdobyła wiele nagród a w 1996 i 2006 roku została uhonorowana dyplomem Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia w upowszechnianiu kultury i oddaną pracę pedagogiczną. Organizuje koncerty i warsztaty poświęcone wykonawstwu muzyki baroku.
Elżbieta Karolak – organistka i pedagog
Ukończyła średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu Aleksandry Utrecht oraz Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego
Od 1992 jest profesorem klasy organów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Koncertowała na większości ważnych festiwali organowych w kraju oraz w wielu krajach Europy (m.in. Dania, Szwecja, Niemcy, Holandia, Belgia, Szwajcaria, Francja, Hiszpania, Łotwa, Rosja, Litwa), także w Stanach Zjednoczonych. Jest współorganizatorką Międzynarodowych Konkursów Organowych im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Elżbieta Karolak nagrała kilka płyt CD, uwieczniających instrumenty z Poznania i okolic m.in. „Ocalić od zapomnienia”. Jest też autorką publikacji dotyczących zabytkowych organów w Polsce.